
Esimesed sammud pärast päranduse saamist
Te peate veenduma, et teil on tegelikult ka õigus antud kinnisvarale pretendeerida. Kui kirjalikku testamenti pole, siis tulevad mängu esimese järgu sugulased ehk abikaasa ja lapsed. Teise ringi moodustavad vanemad, vanavanemad, õed ja vennad. Pärandi kätte saamiseks peate tegema järgmist.
- Pöörduge notari poole ja avage pärimistoimik – kohale tuleks minna kahe kuu jooksul alates pärandaja surma kuupäevast. Kui te seda ei tee, võite jätta kasutamata võimaluse oma vara inventeerida, kuna pärand ei tähenda ainult tulusid, vaid ka kulusid. Notarile esitatakse avaldus ja tema vormistab seejärel pärimisasja. Notar saab välja uurida, kas pärandile on ka teisi pretendente, kontrollida nende õigusi ja vajaduse korral vara õiglaselt jagada.
- Notarile esitatakse avaldus ja tema koostab pärimistoimiku. Notar saab välja uurida, kas on ka teisi taotlejaid, kontrollida nende õigusi ning vajadusel vara õigesti jaotada.
- Avaldus pärandi vastuvõtmiseks tuleb esitada 2 kuu jooksul peale pärandi avanemist – protsessi saate alustada järgmisel päeval pärast surma konstateerimist.
- Notaritasude ja riigilõivude summa sõltub vara hinnangulisest väärtusest kadunukese surma hetkel.
Pärimistunnistuse saamiseks kuluv aeg võib olla 1-3 kuud. Selle tõendita ei ole võimalik kinnisvara müüa. Need toimingud aitavad vältida igasuguseid kinnisvara müügiga seotud probleeme, aga ka vabaneda mittelikviidsest kinnisvarast. Põhiline on valida professionaalne pärimisadokvaat, tutvudes eelnevalt tema tausta ja reitinguga. Õigesti valitud spetsialist aitab teid mitte ainult pärandi vastuvõtmisel, vaid ka paljudes muudes küsimustes.
Millal tohib päranduseks saadud kinnisvara müüa
Teist teeb omaniku pärimistunnistuse saamine. Tähtis on mõista, et te mitte ainult saate kinnisvara kasutada, näiteks korterisse elama asuda või seda välja üürida, vaid peate tasuma ka kommunaal- ja muud vara ülalpidamisega seotud kulud. Õiguse kinnisvara kasutada ja käsutada (seda kinkida, müüa jne) saate peale pärimistunnistuse saamist ja registreerimist maaametis. Kui kinnisvara oli hüpoteegiga koormatud või ostetud hüpoteegiga, vajate te selle müümiseks hüpoteegipidaja luba. Kui seda ei ole, ei saa te seda kinnisvara ei müüa ega osta.
Mis dokumente vaja läheb
Pärandamine on Eestis juriidiline protsess, mis koosneb mitmest etapist. Te peate esitama järgmised dokumendid:
- kõigi tehingu osapoolte (teie, ostja ja /või rentniku) isikuttõendav dokument;
- ostu-müügileping – sõlmitakse notari juuresolekul;
- pärimisõiguse tunnistus – dokument, mis kinnitab, et teil on antud varale õigus.
Pärast registreerimist saate saadud kinnisvaraga teha igasugused tehinguid (selle maha müüa, rendile anda vms). Müük toimub tavapäraselt: pooled sõlmivad lepingu, vajadusel teeb ostja ettemaksu, seejärel hangitakse kõik vajalikud dokumendid ja minnakse notarisse. Ärge unustage esitada ostjale konto väljavõtet, mis kinnitab, et kõik kommunaalmaksud on tasutud. Registreerimine võtab aega umbkaudu nädala-poolteist (lõivu maksab ostja).
Kas pärand kuulub maksustamisele
Kinnisvara deklareerima ja sellelt maksu maksma ei pea te juhul, kuid saate selle müügist maksustatavat tulu. Kui omandiperiood on üle kahe aasta, ei pea te maksma, vastasel juhul arvestatakse summalt teatud protsent. Aeg algab pärimise hetkest. Veebilehel kinnisvara Tallinnas saate valida professionaalse maakleri, kes aitab päranduseks saadud kinnisvara müüa. Ärge unustage, et saate protsessi alustada alles pärast omandiõiguse jõustumist. Tunnistuse saate kätte mitte varem kui kolme kuu pärast. Kui pärijaid on mitu, võib igaüks oma osa teistele omanikele müüa.