Kas valmis ettevõtet tasub osta?
Toome allpool kaalumiseks ära «võtmed kätte» ettevõtte ostmise eelised.
- Te saate valmis skeemi ega pea hakkama majandustegevust välja mõtlema, vaid saate kasutada kontrollitud varianti.
- Vaieldamatuks plussiks on ka juba tehtud riikliku registreeringu olemasolu.
- Te ei pea otsima kontoriruume.
- Te saate täisväärtusliku professionaalsete töötajate meeskonna.
- Müügivalmis toode ja koht turul on juba olemas.
- Te saate hästi reklaamitud brändi, mis ei nõua täiendavaid reklaamikampaaniaid (oluline eelarve kokkuhoid).
- Äri maine on ennast juba tõestanud ja sidemed sisse töötatud ning te ei pea enam tegelema tarnijate ja klientide leidmisega.
- Teil on tõestatud krediidi-, finants- ja maksuajalugu.
- Teatud kindlate tegevuste jaoks ei ole vaja litsentsi hankida.
Enne Eestis valmis ettevõtte ostmist tuleb välja selgitada müügi põhjused, tutvuda turuga, kontrollida kogu dokumentatsiooni ja rendilepingu sõlmimise tähtaegu, läbi viia audit ja vara inventuur ning välja uurida ettevõtte maine. Kõik need ettevaatusabinõud aitavad vältida puudusi, mis võivad ilmneda alles pärast ostu.
- Ettevõtte kahjumid
- Töötajate vallandamine seoses juhi vahetusega
- Laenu- ja maksuvõlad ning trahvid
- Rikutud maine
- Vanad, remonti või väljavahetamist vajavad seadmed
- Töötajate madal kvalifikatsioon
- Lõppenud üüritähtaeg
- Ettevõtte on lisatud «musta nimekirja»
- Nõudluse puudumine pakutavate teenuste ja kaupade järele
- Tihe konkurents seda tüüpi tegevusvaldkonnas
- Ostuprotsessi keerukus
Samuti on olemas oht sattuda petturite otsa. Soovitame pöörduda abi saamiseks ekspertide poole, kes kontrollivad finants- ja raamatupidamisaruandlust. Professionaalsed turundajad aitavad välja töötada kasutoova strateegia ja ärikinnisvarasse kasulikult investeerida. Juristid tutvuvad dokumentidega ja sõlmitavate lepingutega. Nii saate kõikvõimalikest riskidest hoiduda.
Sammsammulised ostujuhised
Kui olete otsustanud osta Eestis ettevõtte, peate kontrollima selle õiguslikku puhtust ning tutvuma finantsnäitajate, turunduspoole ja mainega. Ideaalne variant on ettevõttes ise töötades koguda teavet seestpoolt. Samuti tasub vestelda omanikuga. Ebakindlaid vastuseid küsimustele müügi põhjuste kohta võib pidada «häirekellaks». Kui kõik sobib ja enne, kui ostmiseks läheb, tutvuge selle protsessi sammsammuliste juhistega.
1. samm: tegevusvaldkond ja eelarve
Valige tuttav majandustegevus. Kui köögis edukalt hakkama saate, ei tasuks teil valida autosalongi, vaid kaaluda restorani või kohviku ostmist. Te suudate peakokka ja töötajaid kontrollida ning madala kvalifikatsiooni korral välja vahetada. Määrake ligikaudne eelarve ja püüdke vältida suuri pangalaene. Soovitav on toime tulla oma jõududega.
2. samm: huvipakkuvate variantide otsimine
Pöörduge ärimaaklerite, näiteks ärikinnisvara maaklerite poole, kes aitavad teil langetada sobivaima, teie eelistustele vastava valiku. Teil tuleb küll maksta protsenti, kuid professionaal pakub täisteenust: määrab ostu valdkonna, hindab eelarvet, valib välja optimaalse pakkumise, kontrollib ettevõtet ja pakub juriidilist tuge.
3. samm: iseseisev ja juriidiline kontroll
Avalikud allikad võimaldavad hankida iseseisvalt teavet ettevõtte pankroti, maksude tasumise, arbitraažiasjade olemasolu jms kohta. Samuti ei maksa loobuda kvalifitseeritud juristi teenustest. Tema vastab kõigile teie küsimustele, aitab teil korrektselt dokumente koostada ja tehingu sõlmida. Soovitame tellida maksu-, õigus- ja finantsauditi. Tänu sellistele ettevaatusabinõudele väheneb kasumi vähenemise oht peaaegu nullini.
4. samm: tehingu vormistamine
Arvestage ettevõtte juriidilise ja organisatsioonilise vormiga. Eraettevõtjalt ostmine on täiesti võimatu; tehing tuleb teostada osade kaupa. Kontrollige kõiki andmeid ja protsesse koos juristiga. Varade nimekiri ja detailid kirjutatakse lepingusse. Uuele omanikule antakse üle ka tootemark ja kliendibaas. Vajadusel tehke leping ümber.
Valmis äri võimaldab säästa aega ja raha. Kui lähenete kogu protsessile vastutustundlikult, saate vältida tarbetuid probleeme. Usaldage professionaale – valige kvalifitseeritud maakler, jurist ja raamatupidaja, kes aitavad teil teostada kõik vajalikud kontrollid ja allkirjastada leping teie jaoks võimalikult soodsamatel tingimustel. Pidage meeles, et alguses võivad näitajad langeda, aga ärge heitke meelt, kohandage ettevõte uue juhi käe järgi, viige ellu muudatusi ja te saavutate soovitud tulemuse.